Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Jäsenhyvinvointi

Elinvoimainen leijonatoiminta syntyy aktiivisista klubeista ja innostuneista jäsenistä. Jäsenhyvinvointi on jokaisen klubin toiminnan suunnittelun ytimessä. Siihen voidaan vaikuttaa klubin sujuvilla toimintatavoilla, merkityksellisellä palvelutoiminnalla ja innostavilla klubihenkeä edistävillä tapaamisilla. Piirin ja liiton jäsen- ja valmennustyöryhmät tukevat ja tarjoavat aineistoja ja koulutusta klubien jäsenosaamisen ja -hyvinvoinnin edistämiseen.

Jäsenhyvinvoinnin kartoitus

Jäsentyytyväisyyttä kartoitetaan säännöllisillä jäsenkyselyillä. Liiton jäsenkysely toteutetaan toimintasuunnitelman mukaisesti ja anonyymit vapaamuotoiset vastaukset saadaan klubien hyödynnettäviksi, jos vähintään viisi klubilaista on osallistunut. Tämän lisäksi klubi voi toteuttaa omia jäsenkyselyjään paperisina tai sähköisinä versioina ja/tai keskusteluina klubi-illoissa. Kyselyt ovat hyviä ennakkotehtäviä ryhmäkeskusteluille.

Hyödynnä Klubin laatualoite ja Jäsenen tyytyväisyysopas

Arvokeskustelut

Rohkaisemme klubeja käymään arvokeskusteluja säännöllisin väliajoin (3-5v välein). On hyvä käydä läpi mennyttä (aiemmat arvomme ja painopisteemme), nykyhetkeä (tämänhetkiset arvomme ja mahdolliset tarpeemme muutoksille) sekä tulevaa (mikä meille on tärkeää ja missä haluamme olla viiden tai kymmenen vuoden kuluttua).

Klubien arvokeskustelulomake
Ohje arvokeskustelun toteuttamiseen klubissa

Toiminnan arviointi ja kehittäminen - Jäsenten resurssit ja toiveet sekä palvelutarve

Arvokeskustelujen jälkeen lähdetään arvioimaan klubin toimintaa hyödyntäen SWOT-analyysiä, palvelutarvekartoitusta ja muita maailmanlaajuisen jäsenyysaloitteen työkaluja. Työkaluja klubien vahvistamiseen

On tärkeää kuulla jäsenten toiveet klubin toiminnan suuntaamisesta; Tehdään asioita, joita jäsenet kokevat merkityksellisinä. Yhtälailla tärkeää on tehdä asioita, joille on tarve. Palvelutarpeen kartoitus on hyvä arvioida säännöllisin väliajoin. Näin löydämme toteutettavaksemme uusia aktiviteetteja.
Klubin ja paikkakunnan tarpeiden arviointi

Resurssit on mietittävä huolella. Mihin kykenemme ja mihin voimavaramme riittävät? Voisimmeko tehdä yhteistyötä toisten klubien ja organisaatioiden kanssa tai hyödyntää muita vapaaehtoisia, jotta palveluvaikutuksemme kasvaa? Olisiko käytettävissämme apurahoja (lions-apurahat ja yleiset) projekteja tukemaan?
​​​​​​​LCIF-apurahat ja ARS-apurahat

Jäsensuunnitelma / jäsenhuolto-ohjelma

Jokaisen klubin tulisi tehdä jäsensuunnitelma kullekin toimintakaudelle ja miettiä myös pitkän ajan suunnitelmaa toiminnalleen. Jäsensuunnitelmaan sisältyy tavoite uusien jäsenten lukumäärälle ja hankkimiskeinoille sekä jäsentyytyväisyydestä huolehtimiselle = jäsenhuolto (kyselyt, keskustelut, tutustuminen, viihtyvyyden ja yhteishengen parantaminen).

Valmennuksiin osallistuminen vahvistaa klubilaisten osaamista ja klubitoimintaa. On hyvä asettaa tavoitteita koulutuksiin osallistumiselle ja seurata tämän toteutumista. Kaikki tavoitteet aikataulutetaan ja jäsentoimikunta/hallitus seuraavat toteutumista kuukausittain.

Esimerkki jäsenhuoltosuunnitelmasta

Seuranta

Edellä asetettuja tavoitteita seurataan kuukausittain jäsentoimikunnassa ja klubin hallituksessa. Mikäli tavoitteita ei saavuteta, on hyvä miettiä toisenlaisia keinoja niiden onnistumiseksi.

Klubista lähtijöiden kanssa olisi tärkeää käydä loppukeskustelu tai lähettää lähtökysely, jotta toimintaa voidaan vastaisuudessa parantaa. Jäsenen tyytyväisyysopas (Liite B 10/13). Piireille on tehty anonyymi sähköinen palautelomake, jonka klubi lähettää lähtevälle jäsenelle.

Lähtijälle on tärkeä kertoa, että toimintaan voi palata myöhemmin uudelleen.

Jos klubi on syystä tai toisesta vaikeuksissa toimintansa suhteen, on hyvä pyytää apua piirin jäsentyöryhmältä. Työryhmä voi tulla klubin tueksi tai piirikuvernööri voi nimittää opaslionin auttamaan kahden vuoden ajaksi.

Lue myös