Denna webbplats använder cookies

Denna webbplats använder cookies som är nödvändiga för operationen, liksom statistiska cookies som möjliggör utveckling av webbplatsen. Dessutom kan en del innehåll kräva godkännande av marknadsföringscookies. Läs mer om de cookies vi använder.

Denna webbplats använder cookies

Denna webbplats använder cookies som är nödvändiga för operationen, liksom statistiska cookies som möjliggör utveckling av webbplatsen. Dessutom kan en del innehåll kräva godkännande av marknadsföringscookies. Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Bidragsklasserna

BIDRAGENS BEVILJNINGSGRUNDER 2024-2025

Allmänt om att ansöka om bidrag

Arne Ritari-stiftelsen beviljar bidrag för betydelsefullt servicearbete till gagn för lokalsamhället.
Bidraget kan sökas av en klubb eller flera klubbar tillsammans.

Ansökan ska göras under planeringsskedet innan klubben/klubbarna på något sätt påbörjat förverkligandet av aktiviteten.
Serviceaktiviteterna bör utföras och hanteras av klubbens medlemmar dvs alla penningtransaktioner och ansvaret för förverkligandet måste ske och övervakas av klubben/klubbarna.
Undertecknad ansökan med bilagor sänds antingen som pappersdokument eller som en PDF-fil via e-post till ifrågavarande distriktets AR-kommittéordförande.

Behandlingen av ansökan

Distriktets AR-kommittéordförande granskar ansökan, begär eventuellt nödvändiga kompletterande uppgifter och efter att ha avgett sitt utlåtande, sänder den vidare till stiftelsen för beslut.
Ansökningarna behandlas vid bidragskommitténs nätmöten. Vid behov kan beslutet överföras till stiftelsens styrelse för behandling.

Bidragsbeslutet skickas som en e-postbilaga till kontaktpersonen som anges i ansökan.

Stiftelsen har 2 bidragsklasser och ett s.k. katastrofbidrag

1. Normalt bidrag

Beviljas för klubbens eller flera klubbars gemensamma serviceaktivitet och beloppet utgör högst 50-60 procent av kostnader i pengar som klubben/klubbarna ansvarar för.

Det beviljade bidraget kan vara högst 60 % när sökanden köper de material som behövs för att genomföra aktiviteten och bidrar med en betydande arbetsinsats. Stiftelsen ger inte bidrag för det arbete som klubbens medlemmar utför, även om arbetstimmarna är en betydande faktor vid fastställandet av bidragets storlek.

Det beviljade bidraget kan vara högst 60 %

Om genomförandet av serviceaktiviteten kräver specialkompetens för uppgifter såsom el-, VVS-, markarbete och transportuppgifter, är bidraget för dessa uppgifter 40 %, men ändå högst 40 % av det totala beviljade bidragsbeloppet.

Största bidrag som beviljas är 12 000 euro och det minsta 1000 euro.

Det beviljade bidraget kan vara högst 50 % då sökande köper det material som behövs för aktivitetens genomförande men köper de arbetsinsatser som behövs av utomstående.

För arbetsinsatser av utomstående är bidraget 40 % av de utgifter som klubben betalat.

Största bidrag som beviljas är 12 000 euro och det minsta 1000 euro.

2. Bidrag, där servicearbetets andel är liten

I den här bidragsklassen är klubbmedlemmarnas arbetsinsats liten och bidraget grundar sig till stor del på köp av utrustning/material eller tjänster som doneras.

Bidraget kan uppgå till högst 40 % då den som ansöker köper det material eller tjänster som doneras och då aktiviteten riktar sig till part med vilken den sökande utför servicearbete och det införskaffade materialet anknyter sig till det utförda servicearbetet.

Största bidrag som beviljas är 6 000 euro och det minsta 500 euro.

Bidraget kan uppgå till högst 30 % om aktiviteten innebär inköp av utrustning/material och tjänster och donationer.

Största bidrag som beviljas är 6 000 euro och det minsta 500 euro.

S.k. katastrofbidrag

Stiftelsen kan på ansökan bevilja ett s.k. katastrofbidrag som används till att lokalt ekonomiskt stöda en person/familj då den hjälpbehövande råkat ut för en plötslig olyckshändelse etc.

Bidraget beviljas till högst 50 % av betalningsförbindelser som klubben har beslutat betala för den som är i behov av hjälp.

Det beviljade bidraget orsakar inte begränsningar för klubben för att ansöka om andra bidrag.

Distriktets, regionens eller zonens gemensamma projekt

Stiftelsen beviljar också bidrag till distriktets, regionens eller zonens serviceaktiviteter som man gemensamt beslutat om.

I de gemensamma projekten bör minst en namngiven klubb, som godkänts på klubbens möte, fungera som ansvarig klubb och som de andra klubbarna som deltar, har befullmäktigar att ansöka om bidraget.

Den s.k. ansvariga klubben kan beviljas ett nytt bidrag och för ett annat ändamål tidigast efter utgången av nästa verksamhetsperiod, förutsatt att en ekonomisk redovisning gjorts gällande det tidigare bidraget.

För den s.k. finansieringsklubben finns inga begränsningar för att söka nya bidrag.

För övrigt tillämpas i dessa gemensamma projekt allmänna stadgar samt det som gäller bidragsklasserna 1. och 2.

Stiftelsen beviljar inte bidrag

  • för penninginsamlingsaktiviteter som administreras av klubbarna
  • för penningdonationer som klubbarna gör och
  • för inkomstskapande ändamål
  • för arvoden till uppträdande
  • för servering vid evenemang
  • för utrymmeshyra
  • för ekonomiskt stöd till andra föreningar
  • för aktiviteter som administreras av andra föreningar
  • för klubbens och medlemmarnas verksamhets- eller andra motsvarande utgifter

Andra allmänna villkor

Den sökande kan beviljas ett nytt bidrag och för ett annat ändamål tidigast efter utgången av nästa verksamhetsperiod, förutsatt att en ekonomisk redovisning har gjorts gällande det tidigare bidraget.

Ett nytt bidrag beviljas för samma projekt tidigast tre (3) år efter beviljningsdatumet för det föregående bidraget.

Lyftande av bidrag

Normalt bidrag bör lyftas inom två (2) år och då det gäller utrustning och material, ett s.k. gåvobidrag, inom ett (1) år från att bidraget beviljats. För att få lyfta bidraget bör en redogörelse över bidraget som bifogats stiftelsens beslut samt i beslutet begärda handlingar sändas till stiftelsen.