Större betoning på ungdomars känslomässiga behov
Lions Quests europeiska möte LQEM hölls 19-21.1 i Bordeaux i Frankrike. Finland representerades av alla våra tre LQ-utbildare: Sirpa Kannisto, Marika Ainoa och Johanna Arho-Forsblom. Här berättar Johanna om mötet och idéer som växte under det.
Bild: (från höger) Marika Ainoa, Johanna Arho-Forsblom, Marianne Jansson (Sverige) och Sirpa Kannisto.
Under det europeiska Lions Quest-mötet fick vi träffa en hel del gamla bekanta och lära känna nya Questmänniskor från hela världen. LQEM gav oss också en hel del nya saker att tänka på och verktyg för att utveckla vårt eget finländska Quest-program.
Vi fick närmare kännedom om de franska och tyska Quest-programmen, den senaste internationella forskningen rörande färdigheter i emotionellt och interaktivt lärande (SEL), föräldraskap i den digitala tidsåldern och vikten av att stödja det. Dessutom deltog vi i Quest-övningar.
Skapa en mer inkluderande värld
LQEM har arrangerats sedan 2002. Möten har hållits i Finland åren 2003 och 2017. Själv var jag första gången med i Kiev i Ukraina 2020. Under coronaepidemin 2021 och 2022 ordnades LQEM virtuellt. Några av föreläsningarna från LQEM-mötet 2024 kan ses som videor på YouTube på kanalen @Lions QuestEurope.
Enligt Matthew Kiefer, internationell direktor för LQ, är det viktigt att vi tänker på att alla barn och vuxna är självmedvetna, omtänksamma, ansvarsfulla och engagerade människor som lär sig under hela livet och att vi måste skapa en mer inkluderande och rättvis värld. Vi gör detta genom att fortsätta öva emotionella färdigheter och interaktionsfärdigheter och genom att förklara hur centrala dessa Quest-färdigheter är också i framtiden. Kiefer betonade vikten av Lions frivilliga för att hjälpa programmet att nå fler människor och göra gott. Han berättade också om en ny Meta-studie som visar att de flesta av de studerade SEL-programmen endast lärde ut emotionella färdigheter. Program som lärde ut alla SEL-komponenter var starkare än de som inriktade sig på en enda kompetens. Program som varade i 16 veckor var starkare än de som räckte en längre tid.
LQ-programmets möjligheter
Enligt doktor Vanessa Jaroski, ansvarig för LQ i Europa, är de stora utmaningarna med LQ-programmet både att hitta tid för lärarutbildningarna och konkurrerande program. Andra problem är svårigheten att arrangera personlig utbildning beroende på bland annat höga kostnader och bristen på nya utbildare i vissa länder. Jaroski lyfte också fram möjligheterna med LQ-programmet, såsom virtuella utbildningar och alternativa tillämpningar av programmet. Hon berättade också att intresset för LQ-utbildningen ökat också universitetsnivå. Hon ansåg att det är viktigt att man börjat inse betydelsen av SEL-färdigheter som ett verktyg för tidigt ingripande i förebyggande rusmedelsarbete och stöd för välbefinnande.
Jaroski såg det också som en möjlighet att samhället efter coronapandemin har gett mer synlighet och tyngd åt de ungas känslomässiga behov. Hon berättade också om uppdateringen av det amerikanska programmet som ska omfatta också LQ-utbildning inriktad på yrkesutbildningarna. Förutom föreläsningarna innehöll LQEM-mötet flera workshops, där programmets landschefer och utbildare satt i egna grupper och kunde prova på nya, energigivande övningar och få nya idéer från utbildare från olika länder.
Johanna Arho-Forsblom