Toimintakertomus 2022-2023

TOIMINTAKERTOMUS 2022–2023

Suomen Lions-liitto ry edustaa ymmärrettävästi eri tahoille eri asioita. Leijonille toimintakausi 2022−2023 pyrki ja nähdäkseni myös onnistui paaluttamaan käsitystä siitä, että liitto olemme Me.

Kykyämme olla avoimia muutokselle voi jokainen kohdaltaan arvioida. Mielestäni on kuitenkin perusteltua väittää, että Lions-liitto osoitti toimintakauden aikana sellaista ketteryyttä, joka kantaa pitkälle tulevaan. Koronan jälkeinen elämä sai toimintamme monella tapaa oraalle ja nyt satoa on hyvä odottaa.

Muutamien seuraavaksi mainitsemieni menestystekijöiden esiin nostaminen ei tarkoita, etteikö tulosta olisi tehty muissakin toimissa.

Viestinnän keinovalikoiman laaja käyttö loi mielestäni pohjaa toimintaympäristölle, jossa meistä ja palvelustamme kiinnostuttiin. Saavutimme näkyvyyden, toiminnastamme kertomisen ja palvelun keskiöön nostamisen kautta menestystä myös jäsenhankinnan ja -pysyvyyden mittarein. Väitän tämän menestyksen osoittavan, että viestinnän ammattilaiset ja me harrastajatkin onnistuimme. Mikä hienointa, teimme sen pääosin myös ruotsiksi. Klubiemme jäsenet pysyivät koko kauden ajan tasalla toimintamme arjesta samalla, kun loimme meistä julkikuvaa aktiivisena toimijana ja mielenkiintoisena kumppanina.

Myös liiton hallituksen ja piirikuvernöörien rohkeus tukea palvelua ohi hallinnon päätöshitauden kantoi hedelmää. Ideoiden viivytyksettömään toimeenpanoon kannustaminen ja perinteisten hyvinkin jäykkien ja aiempia ratkaisuja suojaavien päätösprosessien ohittaminen loi uusia menestystarinoita. Sellaisina voi pitää vaikkapa ukrainalaisten auttamista eri tavoin kotimaassaan. Tästä kiitos ansioituneille klubeille ja puuhaleijonillenne.

Nopeasti piirien kesken tapahtunut menestystoimintojen toisintaminen loi LCIF:n tuen avulla onnistumisen ympäristön ukrainalaisten auttamiseen Suomessa. Syiden julmasta taustasta huolimatta tilanne teki meistä osaajia apurahan käyttäjinä. Lahjoitusten antajina meillä on toki vielä kehittymisen taivalta kuljettavana.

Erityiseen valokeilaan kauden onnistumisista nostan kolme asiaa. Ensimmäisenä totean, että hyviä strategioita liitolle on tehty ennenkin, mutta nyt läpikäyty prosessi on arvioitavissa mielestäni huippuonnistumisten joukkoon. Jäsenistön sitouttaminen työn eri vaiheisiin, mielipiteiden kuuleminen, laadukkaat esittelyaineistot ja lopulta vuosikokouksen vankkumaton tuki strategiatyölle vievät meitä kohti vuotta 2030. Matkallamme kohti tavoitetta olla Suomen merkityksellisin auttaja on toki vielä paljon työtä. Tarttukaa osaltanne toimeen!

Toiseksi nostan valokeilaan liiton toimiston kyvykkyyden tukea toimialoja ja työryhmiä. Toimistomme luo perustaa jatkuvuudelle, jota tarvitsemme vastuuhenkilöiden vaihtuessa joskus kausittain. Lähimpänä liiton puheenjohtajaa ovat toiminnanjohtaja ja edellä mainittujen toimialojen sekä ryhmien reilut sata jäsentä puheenjohtajineen. He tekevät toimistomme henkilökunnan kanssa uskomattoman määrän osin näkymättömäksi jäävää työtä. Voit toimintakertomuksen ja sen tilinpäätöksen kokonaisuutta lukiessasi mielestäni lausua ainakin hiljaisen kiitoksen näille työmyyrille. Itsensä ylittämistä on kiittää lähimmäistä, jos tunnistat hänen työnsä auttaneen myös sinua ja klubiasi menestymään.

Kolmantena asiana näen liiton ottaneen kauden aikana askelia kohti kansainvälistä vaikuttavuutta. Me onnistuimme kauden aikana vahvistamaan kehitystä, jossa meillä on lopulta kokoamme vastaava paikka järjestön johdossa. Jo nyt eri tehtävissä ”maailmalla” toimivat leijonat vahvistavat Suomi-kuvaa entisestään. Maailman monella tapaa onnellisemmasta maasta, toimintatavoistamme ja yhdessä tekemisen kulttuurista on hyvä ammentaa muillekin leijonille niin Euroopassa kuin koko maailmassa jatkossakin. Vaikuttaisi siltä, että luotamme jo, ettei klubin keskittyminen oman alueensa palveluun ole pois roolistamme maailman leijonien joukossa. Voisimmekin ottaa seuraavan askeleen sen ymmärtämiseen, ettei kansainvälinen vaikuttavuus ja näkyvä rooli järjestömme muiden maiden joukossa ole pois klubilta, eikä sen jäseniltä.

Osaltani kiitän jokaista leijonaa nauttimastani luottamuksesta.

Teistä ja toiminnastamme ylpeänä,
Heikki Mäki
Suomen Lions-liiton puheenjohtaja 2022–2023

Kansainvälisen presidentin teema:
Together we can – Yhdessä me pystymme – Tillsammans kan vi

Kotimainen teema:
Lions – avoin muutokselle – Lions – öppen för förändring

1. JÄSENYYS (GMT)

Kauden alussa klubeja oli 802 ja lopussa 772. Kauden aikana lopetti 31 klubia ja perustettiin yksi uusi eli vähennystä oli 30 klubia. Jäsenmäärä kauden alussa oli 17 769 ja kauden lopussa 16 946 eli vähennystä 823 jäsentä. Uusia jäseniä otettiin klubeihin 802. Edellisellä kaudella vähennystä oli 24 klubia ja 1 175 jäsentä sekä uusia jäseniä otettiin klubeihin 640.

Liiton kotisivujen jäsentoimialan materiaalin päivityksiä jatkettiin myös ruotsiksi. Suunnitellut valmennustilaisuudet saatiin järjestettyä onnistuneesti. Käynnistettiin uusi tietoiskukokeilu klubien jäsenjohtajille. Korostettiin erilaisia kotisivuilta löytyviä materiaaleja sekä teemaa ”Kysy yhtä”.

2. KOULUTUS (GLT)

Yleistä

Kauden toimintaa leimasi siirtyminen korona-ajan jälkeiseen aikaan. Kaikki suunnitellut läsnäolovalmennukset varapiirikuvernööreille ja piirien koulutusjohtajille kyettiin pitämään. Myös edellisen kauden aikana opittuja etävalmennuksia hyödynnettiin toimialavalmennuksissa. Kauden aikana piirit ja liitto raportoivat valmennukset Learn-sovellukseen. Raportoituja määriä voidaan hyvinkin pitää toiminnan laajuutta kuvaavana. Liiton jäsenistä noin 11 prosenttia on osallistunut kauden aikana valmennuksiin.

• Kursseja 307
  • Osallistujia 3 949 / eri henkilöitä 1 907
  • Kouluttajia 142
  • FDI suorittaneita 4
  • LCIP pätevyys 6

Ensimmäisten varapiirikuvernöörien / piirikuvernöörielektien lähikurssi kyettiin järjestämään Chicagossa. Elektivalmentajana toimi IPCC Sanna Mustonen. DGe puolisovalmennus ja viimeinen valmennuspäivä kyettiin järjestämään läsnäolovalmennuksena Ikaalisten kuvernöörineuvoston yhteydessä.

Piirikuvernöörivalmennuksessa oli mukana sekä päämajan määrittämä materiaali että liiton oma materiaali.

Keväällä järjestettiin RLLI-instituutti, jonka järjestämisen mahdollisti piirien tuki.

Suomenkielinen ALLI-instituutti Oslossa jouduttiin peruuttamaan osallistujapulan takia, mutta suomalaisia osallistui englanninkieliseen ALLI-instuuttiin.

Painopisteet

Aloitettiin yhteistyö opintokeskus Siviksen kanssa. Kausi meni toimintatapojen miettimiseen ja kehittämiseen ja yhteistyön markkinointiin.

Liiton koulutustoimiala on keskittynyt varapiirikuvernöörien- ja piirisihteerien valmennukseen. Uutena järjestettiin myös piirien rahastonhoitajien etävalmennus. Liitto järjesti myös lohkonpuheenjohtajien etävalmennuksen.

Erityisen tärkeää toiminnassa on yhteistyö piirien koulutusjohtajien kanssa. Heiltä saatiin kannustusta ja vinkkejä. Heiltä pyydettiin myös kauden päättyessä palautetta ja toiveita kehityskohteista. Palautteen mukaan on opittu käyttämään sekä lähi- että etävalmennusta toisiaan täydentävästi.

Kehityskohteet

• Piirien kouluttajien valmennus
  • Mitä Lions 2030 Strategia tarkoittaa käytännön tasolla
  • Yhteistyö opintokeskus Siviksen kanssa
  • Verkkovalmennuksen pedagogisen kokonaisuuden kehittäminen
  • Koulutuksen ja valmentamisen laajentamiseen muuhun kuin operatiiviseen koulutukseen
  • Henkilökohtaisesti tiedottamista koulutustapahtumista nykyistä enemmän klubien avainhenkilöille, pelkkä kotisivujen kautta informointi ei riitä
  • Johtamiskoulutukseen ja raportointiin motivointi

3. VIESTINTÄ

Viestinnän tärkein tavoite oli Suomen Lions-organisaation kaikkien tasojen, yksittäisten lionien, klubien, lohkojen, alueiden, piirien ja liiton viestintä ja viestintäyhteistyö.

Suomalaisen lionstoiminnan 72-vuotismerkkipäivää vietettiin 14.8.2022. Ensimmäinen suomalainen lionsklubi LC Helsinki-Helsingfors perustettiin 14.8.1950. Sitä juhlittiin ”työn merkeissä” esittelemällä lionstoimintaa Kolmen Sepän aukiolla Helsingin keskustassa mainittuna päivänä.

Liiton viestintätyöryhmä kokoontui kuukausittain, piirien- ja liiton viestintävastuullisten GoToMeeting-tapaaminen oli samoin kuukausittain. Viestintämateriaalia toimitettiin ja some-koulutusta järjestettiin piireille. Eri aiheista koostunut teemawebinaarisarja koostui 10 esityksestä. Lisäksi toteutettiin kriisiviestintä-webinaari. Webinaareista on tiedotettu liiton kotisivuilla, Facebookissa ja piirien WhatsApp-ryhmissä. Viestintä on ollut teknisenä tukena webinaareissa.

Viestintä on osallistunut asiantuntijana Alert-, Strategia-, TTS-, ICT- ja Kiusaamisesta Terveeseen Nettikäytökseen, KiTeNet-työryhmään. Merkittävänä näkyvyytenä KiTeNetistä oli R-kioskin aloitteesta toteutunut yhteistyökampanja. Kampanjalla saatiin runsaasti näkyvyyttä toiminnallemme sekä taloudellista tukea R-kioskilta. LION-viesti on toimitettu kuukausittain jokaiselle lionille omalla äidinkielellään.

Kaudella on valmisteltu uusia esittelyvideoita, lomake- ja lehdistötiedotepohjia, päivitetty liiton lainattavat roll upit ja tuotettu piireille ja klubeille roll up -pohjat, järjestetty Yhdistysavain-kotisivualusta-koulutukset klubeille ja piireille sekä implementoitu uusi kotisivujen seurantatyökalu Google Analytics 4. Viestinnän edustaja on ollut kouluttajana RLLI-koulutuksessa ja osallistunut kansainvälisen järjestön Marketing-webinaareihin. Kaudella on osallistuttu kuvernöörineuvoston kokouksiin ja kuvernööri-infoihin. Samoin on osallistuttu vuosikokousviestintään sekä puheenjohtaja- ja varapuheenjohtajavalintojen valmisteluun.

Liiton viestinnän, sen viestintätyöryhmän ja piirien viestinnän yhteistyö on jatkunut tiiviinä. Viestintä on huolehtinut omalta osaltaan strategiaviestinnästä.

Viestintä on toteuttanut kauden aikana menestyksekkäitä some-markkinointikampanjoita. Lisäksi kotisivuillemme on luotu ”Tutustu erilaisiin lionsklubeihin” -laskeutumissivu. Some-markkinointikampanjoilla löydettiin toimivia kohderyhmiä. Tuloksena saatiin yhteensä noin 1,5 miljoonaa mainosnäyttöä ja tavoitettiin lähes 600 000 ihmistä Facebookissa ja Instagramissa.

• LION-lehti

LION-lehti ja LIONS-INFO julkaistiin suunnitellusti. Lehti ilmestyi printtinä neljä kertaa ja digilehtenä kaksi kertaa (5/22 ja 1/23). Lehden ilmestymiskalenteri ja painosopimukset tehdään kalenterivuosittain, ei lionskausien pohjalta. Kansainvälisen järjestö tuki jatkui edellisen kauden tapaan kahteen printtilehteen eli kaksi dollaria per jäsen.

• LION-lehden toimitusneuvosto

Toimitusneuvosto hyväksyi lehden ilmestymisaikataulun ja uudisti sopimukset lehden graafikon ja painon kanssa. Toimitusneuvosto käynnisti lehden painon osalta kilpailutuksen keväällä 2023. Lehdessä päätettiin jatkaa teemoitusta numeroittain ilmoitusmyynnin tukemiseksi myös vuonna 2023.

• Arbetsgruppen för svenska frågor

Gruppens verksamhet har i huvudsak skett på distans. Ett fysiskt möte hölls på förbundskansliet 21.10.2021. Temat var förbundets översättningsdirektiv. Ett nytt möte mellan förbundsledningen och arbetsgruppen hölls 31.1.2022 för att ge svar på frågor som förbundsstyrelsen ställt. Gruppen har även givit svar på förbundets strategiarbetsgruppens enkät gällande branschernas/arbetsgruppernas verksamhetsbetingelser och -förutsättningar. Guvernörsrådet beslöt 12.3.2022, på framställning av styrelsen, att godkänna Finlands Lionsförbunds principer och direktiv gällande svenskspråkiga dokument och svenskspråkigt material. Under året sammanställdes även en statistik gällande det översättningsarbete som ”översättningspoolen” underställd Svenska Gruppen har gjort (tot. 180 + sidor.)

• Hyvän Päivä -työryhmä

Työryhmä ehdotti hallitukselle kansalaisilta ja lioneilta tulleiden ehdotusten perusteella Vuoden Hyväntekijä ja Vuoden lion Hyväntekijä -palkittavia. Vuoden Hyväntekijäksi valittiin Soiva Siili -yhtye Oulusta ja Vuoden lion Hyväntekijäksi LC Iisalmi/Koljonvirta. Palkitsemistilaisuudet pidettiin Oulussa ja Iisalmessa 8.10.2022. Hyvän Päivä -työryhmä kokoontui kauden aikana kuukausittain. Työryhmä päätti esittää keväällä 2023 kolmea Vuoden Hyväntekijä -ehdokasta yleisöäänestykseen ja teki liiton hallitukselle ehdotuksen Vuoden lion Hyväntekijöiksi.

4. PALVELU

Kausi lähti hyvällä asenteella käyntiin. Konsertteja, teatterimatkoja, golf-kisoja, kirppis-, juoksu-, kävely- ja hyvinvointitapahtumia, minimessuja, muotinäytöksiä, erilaisia markkinoita, yhteisiä pikkujouluja sekä muita klubien yhteisiä tapahtumia pidettiin pitkin kautta. Klubit järjestivät useiden piirien alueilla Auta lasta, auta perhettä -aktiviteetin.

Edelleen jatkunut Ukrainan tilanne sai kenttämme avustamaan eri toimijoita. Ukrainalaisten avustamiseen liittyvät aktiviteetit saivat jäsenemme toimimaan aktiivisesti monessa piirissä ja klubissa. Ukrainasta sotaa paenneiden avustukset olivat mahdollisia LCIF:n apurahojen tuella, joita piirit hakivatkin runsaasti.

Erityisesti muutamien aktiivisten lioneiden aggregaattien keräysprojekti Ukrainaan lähti ”lentoon” kotimaassa sekä yhdessätoista eurooppalaisissa leijonamaissa. Yhteensä projekti tuotti noin 2 200 varavoimalähdettä, jotka toimitettiin Ukrainaan. Paikalliset leijonat hoitivat aggregaattien jakelun paikallisesti tarvittaviin kohteisiin.

Palvelualueista suosituin lähes kaikilla mittareilla tarkasteltuna oli ympäristöön liittyneet aktiviteetit. Edelleen ryhmä ”kaikki muut” olivat selkeästi suurin raportoitu aktiviteetti/palvelu tälläkin kaudella.

Lasten Leijonahiihtotapahtumia toteutettiin positiivisella asenteella usean piirin alueella. Nuorisoa saatiin suksille noin 7 000.

Kauden aikana suoritettujen aktiviteettien ja palveluiden raportointi kehittyi edellisestä kaudesta positiivisella tavalla. Klubien raportoinnissa päästiin kauden loppuessa 77 prosenttiin. Neljässä piirissä raportointi ylitti 80 prosentin ja yhdessä yli piirissä 90 prosentin rajan.

Palvelutoimialan tapahtumat tiivistettynä

• Kokouksia pidettiin työryhmän ja piirien palvelujohtajien kanssa kauden aikana lähes kuukausittain.
  • Livetapaaminen saatiin pidettyä Pieksämäellä Partaharjun toimintakeskuksessa marraskuulla, jossa käsiteltiin palveluun liittyviä aiheita.
  • LION-viestiin kirjoitukset syys- ja kevätkaudella.
  • Osallistuminen MD-GAT etäkokouksiin.
  • KVN-kokouksiin osallistuminen.
  • Raportointi liiton hallitukselle kuukausittain.
  • Numerot kauden päättyessä: palveltuja 1 407 035, aktiviteetteja 15 820, vapaaehtoistunnit 354 143.
  • Elämisentaitoja Lions Quest

Elämisentaitoja Lions Quest on kasvattajille, opettajille ja muille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville suunnattu laadukas koulutusohjelma.

Lapset ja nuoret tarvitsevat sosiaalisia taitoja, kuten tunnetaitoja ja itsehillintää sekä turvallisen ryhmän tukea. Turvallisessa ryhmässä lapsilla ja nuorilla on ympäristö, jossa on helppo oppia sekä mahdollisuus luoda iloinen ilmapiiri, joka puolestaan vähentää kiusaamista. LQ-koulutukset antavat kasvattajille työkaluja toimia ja opettaa lapsille ja nuorille elämisentaitoja.

Koronapandemian jälkeen olemme vähitellen saaneet Elämisentaitoja LQ -peruskursseja käyntiin, sekä myös liikuntaseurakoulutuksia on alkanut. Olemme kuluneen kauden aikana panostaneet piirien LQ-puheenjohtajien tiedon lisäämiseen sekä kurssitoiminnan markkinointiin.

Haasteista huolimatta lionien panos tähän arvokkaaseen työhön on ollut merkittävää.

Koulutusmuoto

Toteutuneet

koulutukset

2022–2023

Osallistujamäärä

Opettajille, varhaiskasvattajille ja muille kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille suunnattu peruskoulutus
(2 lähiopetuspäivää)

Valmentajille ja muille liikuntakasvattajille suunnattu liikuntaseurakoulutus
(1 lähiopetuspäivä)

Yhteensä kaikki koulutukset

• Leotoiminta

Toimintakaudella keskityttiin leojen näkyvyyden parantamiseen teemalla ”Tullaan näkyväksi” muun muassa sosiaalisen median kanavia käyttäen ja samalla kohentaen jäsenhankintaa. Tämän lisäksi teemoina pidettiin edelleen mukana myös klubiviihtyvyyttä ja leo-lions yhteistyön parantamista. Informaation lisäämisestä tuli kauden aikana hyvää palautetta ja näyttäisi, että jäsentyö alkaa näkyä kuluvalla kaudella.

Aktiviteetteja jatkettiin normaaliin tapaan ja kuvioissa olivat ympäristöaktiviteetit, Auta lasta, auta perhettä, Hyvän mielen päivä ja muut perinteiset aktiviteetit. Kauden aikana toteutui vuosikokous, koulutuspäivät (er. jäsenrekry ja TikTok) ja talvipäivät. Virkailijakoulutukset pidettiin etänä. Leo-webinaari pidettiin maaliskuussa.

Leot jatkoivat Instagramin ja Facebookin käyttöä, molemmat osin maksullisena. Viestintää täydensivät perinteiset kotisivut, sähköposti, TikTok sekä tietysti WhatsApp eli ryhmä Suomen Leot. Edellisen kauden lopulla kuvattuja leo-videoita hyödynnettiin samoin kuin edellisellä kaudella hankittuja materiaaleja.

Leotoiminnan rekisteröinnistä luovuttiin, kun ei löydetty sopivaa lainmukaista tapaa. Päätettiin jatkaa toimintaa Lions-liiton yhteydessä. Klubien kanssa sovittiin pankkitileistä. Myös muihin hallinnollisiin asioihin käytettiin paljon aikaa. Kauden aikana siirryttiin myös MyLCI-järjestelmään jäsenrekisterinä. Kotimaisen rekisterin käyttöä jatketaan kuitenkin tiettyjen poikkeustapausten vuoksi, kuten lionitkin ovat jatkaneet. Leo-rahaston sääntöjä ja matkakulukorvauksia hoidettiin loppukaudesta. Hallinnollisten asioiden hoito vei kohtuuttomasti leo-organisaation voimia.

Voidaan kuitenkin todeta, että kauden 2023–24 toiminta päästiin aloittamaan suhteellisen hyvästä tilanteesta hallinnon näkökulmasta, uuden leoklubin perustaminen alle 10 jäsenellä on nyt myös mahdollista. Yksi tavoiteltu LCI:n asia jäi vielä ratkottavaksi eli 16- ja 17-vuotiaiden hyväksyminen sekä alfa- että omega-leoklubiin.

Espoon leoklubi Sirius virallistettiin, klubeja kauden lopussa oli 19, joista aktiivisia 11. Kauden vaihtuessa jäsenmäärä oli MyLCIn mukaan hieman alle 90, mutta uusia perusteilla olevia klubeja oli 3, joten usko siihen, että ensi kauden alussa päästään taas yli sadan on vahva.

Suomen Leojen hallitus ja leotoimikunta (5 jäsentä) pitivät myös säännölliset kokoukset, joissa Leojohtaja (LeoD) oli mukana, ja toimivat aktiivisesti tavoitteiden saavuttamiseksi ja toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi leotoimintaryhmä (leotoimikunta + piirien leojohtajat) kokoontui kolme kertaa ja suunniteltiin myös tapaamista vuosikokouksen yhteydessä, mutta käytännössä se ei vielä tällä kaudella toteutunut. Tuloksia saatiin muun muassa laatimalla piirien toiminnan vuosikello ja aloittamalla viestintä myös Leo-neuvojille.

• Nuorisoleiri ja -vaihto

Nuorisovaihto aloitti toimintakauden osallistumalla lionstoiminnan vuosipäivän viettoon Helsingin Kolmen Sepän patsaalla. Nuorisovaihtoa edusti Leena Lehtihalmes.

Seinäjoella järjestettiin syyskuussa piirien nuorisovastaaville tiedotus- ja koulutustilaisuus, jossa käytiin läpi nuorisovaihdon säännöt ja määräykset sekä kauden järjestettävät nuorisoleirit.

Liiton YCED Tor-Erik Backström, YCEC-D Tapio Suokas, YCEC-B Teemu Laitinen ja YCEC-O Heikki Hemmilä osallistuivat Europa Forumiin Zagrebissa 26.−29.10.2022.

B-piirin nuorisoleiri pidettiin Espoossa isäntäperhejakson jälkeen. Leirillä oli 23 osallistujaa 11 eri maasta. H-piirin nuorisoleiri pidettiin Kontiolahdessa, ennen leiriä oli isäntäperhejakso, johon osallistui 23 nuorta 12 maasta. K-piirin leiri järjestettiin Rautavaarassa ja ennen leiriä oli isäntäperhejakso. Leirille osallistui 26 nuorta 13 eri maasta. L-piirin leiri järjestettiin talvileirinä Pudasjärvellä. Ennen leiriä oli isäntäperhejakso. Leirille osallistui 17 nuorta 8 eri maasta. L-piirin leiri oli todella suosittu ja eksoottinen leiri, ainakin niille, jotka eivät olleet koskaan nähneet lunta. M-piirin leiri pidettiin Huittisissa, ennen leiriä oli kaukomailta osallistuville isäntäperhejakso. Leirille osallistui 21 nuorta 11 maasta.

Nuorisovaihdon puheenjohtaja vieraili L-piirin talvileirillä ja H-piirin sekä K-piirin kesäleirillä. Tuleva nuorisovaihdon puheenjohtaja vieraili B- ja M-piirin leireillä.

Nuorisovaihto päätti toimintakauden tiedotuspisteellä liiton vuosikokouksessa Espoossa.

• Sri Lankan kummilapsitoiminta

Kummilapsitoiminta on jatkunut normaaliin tapaan mukaan lukien tarkastusmatkan Sri Lankaan tammi-helmikuussa 2023, jonka aikana tavattiin lähes kaikki kummilapset ja klubien kummilapsikoordinaattorit. Matkan aikana ohjeistettiin koordinaattoreita Google Shared Drives-toiminnon käyttämisessä.

Kummien kesätapaaminen järjestettiin ennalta ilmoitettuna ajankohtana.

Koulutusavustusta saavia lapsia oli vuoden 2022 lopussa 981. Kummilapsitoiminnan kiinteät kulut olivat 2 065,69 euroa. Kummilapsitoiminnan hallintotuotot (981 x 10 euroa) olivat 9 810 euroa. Kummilapsitoiminnan positiivinen tulos oli 7 744,31 euroa, joka annetaan lapsille ylimääräisenä avustuksena.

Kummilapsitoiminnan työryhmä piti kauden aikana etäkokouksia ja tapasi kasvokkain kesätapahtuman yhteydessä.

• Orkester Norden

Orkester Norden on korkeatasoinen nuorten muusikoiden sinfoniaorkesteri, joka toteutetaan Pohjoismaiden lionien yhteisenä NSR-hankkeena. Vuosi 2023 oli orkesterin 30-vuotisjuhlavuosi. Orkesterin toiminta on aloitettu yhteispohjoismaisena nuoriso-ohjelmana vuonna 1993 Ruotsin leijonien aloitteesta. Orkester Nordenin ensimmäinen taiteellinen johtaja oli Esa-Pekka Salonen. Ensimmäisten vuosien kapellimestareita olivat En Schao, Ulf Söderblom ja Leif Segerstam.

Orkesterin toimintakausi on kalenterivuosi. Vuosibudjetti 2022 oli noin 150 000 euroa. Päärahoittajana Pohjoismainen ministerineuvosto myönsi orkesterille 124 000 euroa. Muita rahoittajia olivat Nielsen Säätiö 15 000 euroa ja Svenska Kulturfonden 14 000 euroa. Lahden kaupunki tuki vuonna 2022 orkesteria tarjoamalla toimintaa varten tiloja noin 20 000 euron arvosta. Lionien rahoitusta ei vuonna 2022 ollut. Tilinpäätös orkesterin vuoden 2022 toiminnasta on tehty Pohjoismaiselle ministerineuvostolle.

Lions-liitto vastaa Suomen isännyysjakson ajan orkesterin taloudenhoidosta ja hallinnosta. Käytännön toiminnasta Lions-liitolla on palvelusopimus Lahden kaupungin kanssa ja orkesterin kotipaikka on Suomen vastuujakson ajan Lahti. Seuraava orkesterin isäntämaa Islanti on ehdottanut, että Suomi hoitaisi isännyyden vuoden 2025 loppuun saakka.

Kesän 2022 harjoitusleiri järjestettiin Lahdessa ammattitaitoisten soitinkouluttajien ja kapellimestarin johdolla. Lahden seudun lionsklubit järjestivät nuorille oheisohjelmaa harjoitusleirin aikana. Konsertit pidettiin Lahden lisäksi Järvenpäässä ja Helsingissä, jossa paikalliset lionsklubit auttoivat konserttien järjestelyissä. Vuoden 2022 kapellimestari oli Eivind Gullberg Jensen Norjasta. Kesän 2022 konserttiohjelmisto oli: Sauli Zinovjev: Un Grande Sospiro; Carl Nielsen: Helios Overture; Pyotr Tchaikovsky: Romeo & Juliet; Gustav Mahler: Symphony No. 1 D Major.

Kesän 2023 harjoitusleiri, ohjelmisto ja konserttikiertue suunniteltiin ja valmisteltiin toimintakauden 2022−2023 aikana. Haku orkesteriin päättyi alkuvuodesta 2023. Hakijoita oli 174. Hakemusten ja vaadittavien äänitteiden perusteella orkesteriin valittiin 67 nuorta muusikkoa. Vuodelle 2023 Pohjoismaisen ministerineuvoston perusrahoitus pieneni 102 000 euroon. Ministerineuvoston rahoitusjärjestelmä muuttumassa. Orkesterin toimintaan voidaan kuitenkin jatkossakin anoa ministerineuvoston rahoitusta. Lions-liiton yhteistyösopimus edellisen tanskalaisen isäntäorganisaation, FONin kanssa päättyy 2023.

• Ympäristöleijonat

Ympäristöleijonien painopisteenä oli Kulmat kuntoon! -talkoilun vahvistaminen. Kauden aikana on järjestetty useita Kulmat kuntoon! -tapahtumia ympäri maata. Lisäksi osallistuimme Vesi vanhin voitehista – Mitä ihmettä? -hankkeeseen. Hankkeessa kerättiin Suomen Vesistösäätiön eri kirjoittajilta lyhyitä juttuja vanhojen sanontojen tulkinnasta. Vesiviisaushankkeen keräilyvaihe päättyi 31.5.2023 ja hanke on sanontojen tulkintavaiheessa.

Arjen valinnat

Keväällä 2023 pidettiin kaksi workshopia aiheesta arjen valinnat ympäristömme hyväksi. Niistä lähdettiin keräämään arjen informaatiota. Johtavana ideana oli, että valitsemalla arjessa toisin voisimme välttää, ettei vesistöön kulkeudu sellaisia ylimääräisiä asioita, jotka eivät sinne kuulu. Toisena workshopkertana saatiin kasaan 100 ympäristöön vaikuttavaa arjen valintaa.

Lions-liiton ympäristökilpailu julkaistiin LION 1/23 -lehdessä. Kilpailun hakuaikaa pidennettiin 15.5.2023 asti ja saimme lisää uusia hakemuksia. Ympäristökilpailun raadissa oli edustajia ympäristöministeriöstä, Suomen vesistösäätiöstä, leoista ja ympäristöleijonista. Kandidaatit arvioitiin viidellä kriteerillä, jotka olivat ympäristöteon vaikutukset omalle paikkakunnalle, ympäristöteon jatkuvuus omalla paikkakunnalla, ympäristöteon vaikutus ihmisten aktivointiin arjessa, ympäristöteon näkyvyys mediassa ja ympäristöteon hyödyntämismahdollisuudet muiden klubien toiminnassa. Voittajaksi valittiin LC Vantaan/Pähkinärinteen linnunpönttöprojekti, jossa jokaisella ala-asteen ensimmäisellä ja toisella luokalla oli nimikkopönttö, jonka hoidosta he huolehtivat.

Kunniamaininnan saivat LC Kirkkonummi-Kyrkslätt vieraslajien torjunnasta, jota oli jatkunut yli 15 vuotta useaan paikkaan kohdistuneena jättiputkien torjuntatyönä. Toisen kunniamaininnan sai LC Ylivieska, LC Ylivieska/Huhmari ja LC Ylivieska/Savisilta, jotka yhdessä perustivat Ylivieskaan Leijonapuiston. Tämä oli hieno, yhteinen usean klubin ponnistus lähiympäristön viihtyisyyden ja virkistyskäyttömahdollisuuksien parantamiseksi ja ympäristökasvatuksen edellytysten kehittämiseksi.

VP Dr. Patti Hill vieraili 8.6.2023 Lahdessa tutustumassa Lions Lahti Green City projektin nuoriin ja osallistui miehensä Greg Holmesin kanssa vieraslajitalkoisiin. Hän tutustui myös Sibeliustalolla Lahden kaupunkiin ympäristöpääkaupunkina, MD107 ympäristöstrategiaan, C-piirin ympäristöprojekteihin sekä Orkesteri Nordenin konseptiin ja toimintaan.

• KiTeNet – kiusaamisesta terveeseen nettikäytökseen

Lapsista 90 prosenttia toivoo itse, että vanhemmat ottaisivat vakavammin muun muassa nettikiusaamisen. Lähes puolet nuorista on kohdannut nettikiusaamista ja yli puolet lapsiperheistä pelkää sitä.

Aktiiviset lionit ovat ilmoittaneet hankkeen erinomaiseksi yhteistyökohteeksi kuntien ja järjestöjen kanssa sekä kansalaisten huomion saamiseksi. Aihetta on tarpeen laajentaa fyysisen väkivallan suuntaan, koska huomio siihen on lisääntymässä nopeasti. Tavoite on ollut saada vanhemmat tiedostamaan lasten tuen tarve ja kiusaamiseen liittyvät ilmiöt kiusaamisen vähentämiseksi monialaisesti.

KiTeNet on ollut hyvin esillä. Somemarkkinoinnissa saimme sivuston klikkauksia yli 600 000, henkilöitä saavutettiin yli 200 000, Facebook-sivut toimivat ja www-sivut olivat käytössä hyvin.

Viikolla 5 oli tietoiskumme Yle TV1:lla ja R-kioski tarjosi sponsorisopimuksen keväälle. Kansallinen Vanhempainwebinaari järjestettiin 21.3.2023 yhdessä Vanhempain Akatemian kanssa, johon ilmoittautuneita oli yli 2 300.

5. KUMPPANUUSTOIMIALA

Kumppanuustoimialan tarkoitus on hakea yhteiskunnasta ympäriltämme sopivia kumppaneita laajentaaksemme ja vahvistaaksemme lionien palvelu- ja varainhankintatoimintaa.

Joulukorteilla ja Lions-arvoilla kerätään varoja liiton rahoittamaan nuorisotyöhön.

• Lions-joulukortit

Joulukorttiesite lähetettiin LION-lehti nro 4 yhteydessä muovipussiin pakattuna yhdessä LIONS-INFOn kanssa. Kyseinen lehti jaetiin 2.9.2022. Joulukortteja myytiin 59 400 kappaletta, joka oli euroina 34 561 euroa, josta tulokseksi jäi 9 826 euroa.

• Lions-arvat

Lions-arpoja lähetettiin kaudella 2022–2023 kaikille klubeille klubien joulukuun 2022 jäsenmäärän mukaisesti. Arpoja myyntiin 10 085 kappaletta, joka on euroina 100 850 euroa, josta tuloksesi jäi 53 053 euroa.

• Lasten Leijonahiihto

Kauden aikana järjestettiin parhaiten Lasten Leijonahiihtoja järjestänyt -kilpailu piireille, jossa kiertopalkintona jaettiin kampanjan käynnistämisessä merkittävässä roolissa olleiden Immo Kuutsan ja Eero Hietasen lahjoittama pokaali.

Kilpailulle luotiin säännöt, millä perusteella voittajapiiri valitaan. Säännöt hyväksyttiin yhdessä piirien leijonahiihtovastaavien kanssa. Aiemmin viime syksynä piirit valitsivat hiihtovastaavat, joiden tehtävänä on edesauttaa lasten leijonahiihdon toteuttamista.

Kiertopalkinto matkasi I-piirin, jonka toiminta oli yli voimainen, sillä he järjestivät 27 tapahtumaa ja liikuttivat 2 838 lasta. Toisena oli K-piiri ja kolmantena H-piiri.

Leijonat järjestivät yli 90 hiihtotapahtumaa ja yli 7 000 lasta sai nauttia liikunnan riemusta vanhempien kera. Kaikki lapset olivat voittajia ja saivat hienot leijonamitalit. Palaute tapahtumista on ollut erittäin myönteistä niin klubeilta kuin osallistujilta.

Tapahtumien tiedottamista ovat hoitaneet piirien hiihtovastaavat ja kuvernöörit. Samoin jokainen hiihtovastaava on kerännyt ja ilmoittanut tiedot hiihdoista Lasten Leijonahiihto vastaavalle. Järjestelmä, jossa jokainen piiri on apuna tiedottamisessa sekä tiedon keräämisessä on tuottanut hyvää tulosta.

• Lastenklinikoiden Kummit ry

Kumppanuuden tuloksena saimme kokoon 83 000 euroa. Kolme suurinta lahjoittajaa olivat F- piiri/Seinäjoen Leijonat 13 000 eurolla, A-piiri 11 120 eurolla ja LC Vantaa/Komeetat N-piiristä 7 000 eurolla.

Kesäkuussa 2022 Kouvolan vuosikokouksessa Kummeilla oli oma näyttelyosasto. Lokakuussa kehitimme uuden tavan kummien tukemiseksi; kummien joulukeräykseen osallistuminen, jonka ideana oli saada klubit ja/tai piirit näkymään jouluplansissa tai perinteisessä joulutervehdyksessä Joulu Mielelle TV lähetyksen yhteydessä. Aktiviteetti onnistui jopa yli odotusten. Erityisesti piirit A ja B onnistuivat hienosti. Viimeisen lahjoituksen saimme, kun F-piirin Seinäjoen Leijonat järjestivät konsertin, jonka lahjoitussummaksi kirjattiin 13 000 euroa. Kumppanuus päättyi vuoden 2022 lopussa.

• Leijonaemot ry

Yhteistyö Leijonaemojen kanssa aloitettiin syyskuussa 2020. Leijonaemot ry on erityislasten vanhempien vertaistukiyhdistys, joka tarjoaa lyhytkestoista apua silloin, kun avuntarvitsijalla ei ole tukiverkkoja ja yhteiskunnan tarjoamat palvelut eivät kohtaa avuntarvitsijaa. Tämä yhteistyömuoto on parhaimmillaan juuri sitä lionien ydinosaamista eli palvelutoimintaa. Kaudella jatkoimme edellisen kauden yhteistyötä samaan tapaan ja yhteistyö päättyi kauden lopussa.

6. KANSAINVÄLINEN TOIMINTA

Kansainvälinen johtaja, ID on kansainvälisen hallituksen, Boards of Directors jäsen, joka kuului myös hallituksen palveluaktiviteettitoimikuntaan.

Kauden aikana pohdittiin liiton johtajiston kanssa Suomen kansainvälisen näkyvyyden ja vaikuttavuuden lisäämisestä. LCI:hin lähtikin kauden lopussa piirikuvernööri Jouni Hilkkeen tekemä aloite 2. varapiirikuvernöörin kelpoisuusehtojen laajentamisesta piirien GAT- ja LCIF-koordinaattoreihin.

Kauden aikana valmisteltiin vuoden 2023 Europa Forumiin KiTeNetin ja ympäristöprojektin esittelyt.

Varapresidentti Dr. Patti Hillin ja puoliso Greg Holmesin vierailu Espoon vuosikokouksen aikaan sai paljon myönteistä palautetta, myös vierailta itseltään.

• NSR CC-ryhmä

Lionien pohjoismaista yhteistyötä toteuttavan neuvoston puheenjohtajisto eli NSR CC-ryhmä tapasi kaudella 2022−2023 neljä kertaa. Syyskuun kokouksessa Tanskassa Kööpenhaminassa (paikalla CC), Europa Forumissa Kroatiassa Zagrebissa (paikalla VCC), NSR 2023 kokouksessa Ruotsissa Boråsissa (paikalla CC) ja kansainvälisessä vuosikokouksessa Yhdysvalloissa Bostonissa (paikalla VCC). Näiden lisäksi järjestettiin kolme virtuaalista kokousta.

Koronapandemian jälkeinen aika vaikutti kauden aikana vielä kaikkien Pohjoismaiden lionstoimintaan ja siten myös puheenjohtajaryhmän keskustelut käsittelivät pääosin yhteistyön uudelleenaktivoitumisen keinoja, hallinnollisia ja viestintään liittyviä kysymyksiä sekä toimintamme asemaa kansainvälisessä järjestössä. Pyrkimykset yhteisen kansainvälisen palveluhankkeemme kehittämiseen ja sen näkyvyyden nostoon klubien keskuudessa eivät tuottaneet merkittävää menestystä. Jokaisen Pohjoismaan pitkään jatkuneen jäsenmäärän laskun todettiin myös vaikuttavan merkittävästi yhteisen palveluhankkeen rahoituskykyyn.

NSR CC -ryhmä ei yrityksistä huolimatta kyennyt kauden aikana kovin kriittiseen tarkasteluun yhteistoiminnan jatkuvuuden turvaamisen ja palvelukeskeisen yhteistyön suhteen. Toiminnan valitettavaa staattisuutta kuvaa myös tietynlainen haluttomuus käydä keskustelua yhteistyömme hallinnon kustannuksista. Kaikkien viiden NSR:n jäsenmaan visiot ja tavoitteet eivät tässäkään asiassa ole aivan yhteiset. Suomen nettomaksajan roolin osalta tälle keskustelulle oli ja on toivottavasti jatkossakin kuitenkin tilausta.

• LCIF

Päämajan järjestämään LCIF koordinaattoreiden koulutukseen Kööpenhaminassa syksyllä 2022 osallistui aluejohtaja, MD koordinaattori ja kolme piirikoordinaattoria. Suomen koordinaattorit kokoontuivat kerran keväällä Ikaalisten KVN:n yhteydessä. Lisäksi pidettiin nettipalavereita muutamia kertoja.

Kuluneella kaudella Suomen lionsklubit lahjoittivat LCIF:lle yhteensä 204 971,48 USD. Kampanja 100:n jälkeen lahjoitusten määrä hieman laski, mutta silti päästiin yli 50 prosenttiin kansainvälisestä tavoitteesta, joka oli 22 USD/jäsen/toimintakausi. M- ja D-piirin klubit osallistuivat LCIF:n tukemiseen 100-prosenttisesti. Muissa piireissä klubien osallistumisprosentit vaihtelivat 53:sta 21:een prosenttiin.

Oman osansa piirien kansainvälisestä tuesta sai aggregaattikampanja, joka ei näy LCIF:n tilastoissa. Kampanjaan osallistui Suomesta 389 klubia yhteensä 257 469,25 eurolla. Aggregaattikampanjaan osallistui klubeja kolmestatoista Euroopan maasta ja kokonaistulos oli 1 296 970, 33 euroa. Summalla hankittiin ja toimitettiin yhteensä 2006 aggregaattia Ukrainaan kouluille, päiväkodeille ja orpokodeille.

Suomeen saatiin kohdennettua apurahaa ukrainalaisten pakolaisten auttamiseen 417 161,57 USD. Kaikki piirit olivat mukana työssä. Piirien saamat avustukset vaihtelivat 15 000 ja 30 000 USD:n summissa. Pääosin avustuksilla koottiin ns. avustuskasseja, jotka sisälsivät välttämättömiä tarvikkeita, joita tänne tulleet pakolaiset tarvitsivat päästäkseen elämän alkuun. Kassien tarvikkeet hankittiin paikallisista kaupoista. Kassit koottiin talkootyönä ja kuljetettiin pääosin ilman kustannuksia avuntarvitsijoille. Kokonaisvaikutus oli näin paljon suurempi, kuin pelkkä rahallinen apu. Myös yhteistyö ja kanssakäyminen Ukrainan pakolaisten ja paikallisten klubilaisten kanssa oli tärkeää. Avustaminen jatkuu vielä tulevinakin toimintakausina.

Piireille ja klubeille myönnettyä käyttämätöntä vaikutusapurahaa on 40 547,85 USD. Näillä apurahoilla piirit ja klubit voivat toteuttaa hyviä paikallisia kampanjoitaan. Muutama piiri ja klubi on jo hakenut ja saanut vaikutusapurahaa omiin kampanjoihinsa.

• Alert-työryhmä

Alertiin kuuluvan katastrofirahaston roolin ja talouden mietintä käynnistettiin, samoin sääntöjen uudistaminen ja selkeyttäminen. Työ jatkuu. Avustukset menevät pitkälti kuitenkin LCIF:n kautta. Jotta meillä olisi mahdollisuus reagoida nopeasti esimerkiksi kotimaassa tapahtuviin katastrofeihin, rahastoa on kartutettava. Vuosikokouksen 2022 päätös on voimassa. Sen mukaan jokaista klubia kannustetaan lahjoittamaan vuosittain esimerkiksi 5 euroa/jäsen liiton katastrofirahastoon.

Kauden aikana Alert-työryhmä käynnisti yhden keräyksin Haitiin suomalaisten aikaisemmin lahjoittamien talojen ryöstöjen ja tuhoamisten jälkien korjaamiseen.

• NSR OC-ryhmä

NSR-toiminta voitiin toteuttaa tällä kaudella pandemian jälkeen myös fyysisinä kokouksina. Syyskuussa järjestetyn working group -kokouksen, johon osallistuivat OC-, CC- ja VCC-ryhmien jäsenet, pääaiheita olivat toimintasuunnitelman ajantasaistaminen ja alustavan tilinpäätöksen tarkastelu.

Ruotsi järjesti Boråsissa tammikuulla NSR 2023 kokouksen, missä muun muassa käytiin läpi käynnissä olevan tanskalaisten vetämän yhteisprojektin rahoitusvaikeuksia ja tehtiin sääntöihimme pieniä muutoksia.

Kauden loppupuolella pitkäaikainen NSR:n rahastonhoitaja, meidän Jari Rytkösemme, nukkui pois ja taloudenhoito siirrettiin toistaiseksi Suomen Lions-liitolle.

Käynnissä oleva yhteispohjoismainen palveluprojekti, lastenosaston rakentaminen sairaalaan Tansaniassa tanskalaisten lionien johdolla oli viivästymisten jälkeen toteutumassa. Uutena projektina oli alkamassa kesällä Norjan lionien projekti ”mahdollisuuksien luominen kestävän maatalouden avulla” Ugandassa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 114 000 dollaria.

• Baltic Sea Lions

Baltic Sea Lions on 1999 perustettu Itämeren ympärillä toimivien Lions-piirien yhteistyöelin. Suomessa sen jäsenet ovat olleet viime vuosina B-piiristä.

Pidimme BSL vuosikokouksen 25.−26.9.2022 Tartossa, Virossa. Kokoukseen osallistui viralliset edustajat Virosta, Liettuasta, Saksasta ja Suomesta. Kokoukseen oli yritetty saada edustajia myös muista jäsenmaista/piireistä Latviasta, Puolasta ja Ruotsista, mutta heitä ei saatu paikalle.

Kokouksen vetäjänä toiminut BSL:n presidentti Lutz Baanstrup oli jo edeltävänä keväänä tuonut esille huolestumisensa BSL:n toiminnasta – oliko ryhmä menettänyt merkityksensä ja kannattiko sen toimintaa jatkaa. Keskustelimme tästä ja päätimme jatkaa toimintaa enemmän painottaen Itämeren suojelua eli ympäristöä kuin työryhmän alkuvuosien mukaista avustusprojekteja Puolassa ja Baltian maissa.

Kokouksen lopuksi valitsimme BSL:n uudeksi presidentiksi Virginijus Jasaitisin Liettuasta ja varapresidentiksi Aki Naukkarisen Suomesta. Virginijus Jasaitis kutsui meidät seuraavaan vuosikokoukseen Liettuaan syyskuussa 2023. Väliajan päätimme pitää yhteyttä sähköpostilla ja mahdollisen etäkokouksen keväällä.

Valitettavasti ryhmän toiminta jäi kevään aikana hyvin vähäiseksi. Sen jäsenet olivat hyvin vahvasti kiinni Ukrainan avustusprojekteissa ja B-piirin leijonat lisäksi liiton vuosikokousjärjestelyissä. Koska sovitusta huolimatta toimintaa ei ollut, kuulimme Saksan Lutz Baastrupilta, että heidän piirinsä 111N hallitus oli päättänyt, että eivät ole enää osa Baltic Sea Lions työryhmää. Muut jäsenmaat/piirit kuitenkin totesivat, että vaikka työryhmän toiminta olisi hyvinkin vähistä, niin se kannattaa säilyttää.

• Sri Lankan Lions-ystävät (SLY)

Kokouksia on pidetty noin 1,5 kuukauden välein. Tiedottajaksi valittiin Raino Heinonen. Blogipalstan ylläpitoa jatkettiin. Sri Lankan Lions-ystävien kotisivujen rakenne ja sijainti muutettiin kauden aikana, jotta tiedot löytyisivät helpommin Lions-liiton kotisivuilta.

Tukimaksu on ollut 40 euroa/henkilö. Klubitukimaksu on ollut 100 euroa ja yritystukimaksu 200 euroa.

Kauden aikana suunniteltiin leikkauskummiasiaa. Työryhmä on lahjoittanut sairaalalle 10 000 euroa, jolla on tehty 302 ilmaisleikkausta. PID Erkki Laine on elinikäinen trustee eli hallituksen jäsen.

Heikki Hemmilä ja Otfried Blümchen kävivät Sri Lankassa kauden aikana. Kauden aikana ei lähetetty silmälaseja Sri Lankaan. Kuppeja on vielä Lions-liiton varastossa.

Työryhmän kokouspöytäkirjat postitettiin piirivastaaville ja piirikuvernööreille. Espoossa pidetyssä Lions-liiton vuosikokouksessa oli Sri Lankan Lions-ystävien ständi esitteitä varten. Raino Heinonen ja Markus Flaaming kirjoittivat työryhmän toiminnasta LION-lehteen numero 4.

7. HALLINTOA TUKEVA TYÖ

• Toiminnan ja talouden suunnittelu

Toiminnan ja talouden suunnittelun tavoitteena oli toteuttavissa oleva ja innostava toimintasuunnitelma, joka vie Lions 2030 Strategiaa käytäntöön tavoitelähtöisesti ja riittävin taloudellisin resurssein. Työryhmä kokoontui kahdeksan kertaa. Suunnittelutyö tehtiin tiiviissä yhteistyössä strategiatyöryhmän kanssa. Toiminnansuunnittelussa oli mukana myös ulkopuolisia tahoja, toimialat sekä 1. varapiirikuvernöörit. TTS-työssä määriteltiin myös talouden tavoitteet ja toimenpiteet. Toiminnansuunnittelun yhteydessä uudistettiin liiton johtamisjärjestelmää esimerkiksi vahvistamalla GAT-tiimin toimintaa johtoryhmämäiseksi GAT+ -tiimiksi. Laajassa yhteistyössä valmisteltu toimintasuunnitelma ja kauden 2023−2024 talousarvio käsiteltiin maaliskuun 2023 kuvernöörineuvoston kokouksessa.

• Lions 2030 Strategia

Lions 2030 Strategian valmistelussa kausi 2022−2023 oli aktiivisen vuorovaikutuksen vaihe. Toteutuneena tavoitteena oli osallistaa jäsenistöä mahdollisimman laajasti ja pitää heitä tietoisina työn etenemisestä läpi kauden. Strategiaa käsiteltiin kaikkien kuvernöörineuvoston kokousviikonvaihteiden yhteydessä järjestetyissä työpajoissa ja ryhmällä oli kaksi omaa työpajaviikonvaihdetta.

Työ jakautui kahteen vaiheeseen. Syksyllä 2022 työstettiin suomalaisen lionstoiminnan arvoja, missiota ja visiota. Marraskuisen Turun KVN-seminaarikäsittelyn jälkeen painopiste kääntyi tavoitteisiin ja toimenpideohjelmiin. Työtä tehtiin aktiivisessa yhteistyössä talouden ja toiminnan suunnittelu -työryhmän kanssa, joten esiinnousseet huomiot saatiin mukaan jo seuraavan kauden toimintasuunnitelmiin.

Jäsenistöä valmisteltiin toiminnan tavoitteista puhumiseen klubien arvokeskusteluilla syksyllä 2022. Arvokeskustelukonsepti valmisteltiin klubeissa toteutettavaksi ja sen tavoitteena oli synnyttää konkreettisia ajatuksia klubin toiminnan kehittämiseen. Arvokeskusteluja käytiin useita satoja ja niistä kerättiin noin 180 slogania.

Kauden aikana strategiaryhmä toteutti kaksi jäsenkyselyä, joihin saatiin yhteensä noin 5 400 vastausta. Syksyllä 2022 järjestettiin 21 piiri- ja toimialatyöpajaa, joissa keskusteltiin paikallisista ja toimialakohtaisista kehittämistarpeista.

Strategiaprosessissa viestintä nähtiin erityisen tärkeäksi ja sitä toteutettiin systemaattisen viestintäsuunnitelman pohjalta järjestämällä kahdeksan valmennusta ja webinaaria, tiedottamalla työn etenemisestä kuukausittain LION-viestissä, viidellätoista teemoitetulla jutulla LION-lehdessä sekä kymmenellä piiritiedotteella. Työryhmän jäsenet vierailivat lukuisissa piirien ja työryhmien tilaisuuksissa.

Tärkeässä roolissa strategiatietoisuuden viemisessä piireihin oli strategiaryhmän lisäksi piirien 56 strategialähettilästä.

Lions 2030 Strategia hyväksyttiin aikataulutetusti ja esitellyllä tavalla Espoon vuosikokouksessa. Työryhmän toimeksianto päättyi strategian hyväksymiseen. Strategian toimeenpanovaihetta tukee erillinen pienempi strategian toimeenpanon tuki -työryhmä.

• Sääntöasiat

Kun käynnissä ei ole ollut laajempia sääntöuudistuksia, on toimikunnan työ rajoittunut puheenjohtajan antamaan neuvontaan yksittäisten klubien sääntöjä koskevissa kysymyksissä.

• Lions-talo

Syksyllä 2021 rinnakkaismyyntisopimus päättyi toisen välittäjän kanssa. Syksyn aikana saatiin indikatiivinen ostotarjous eli ei sitova ostotarjous. Asian tiimoilta on käyty keskusteluita ostotarjouksen tekijän, Lions-liiton edustajan ja välittäjän kanssa. Asia on vielä avoinna.

Keväällä 2022 saatiin toinen indikatiivinen ostotarjous (ei sitova ostotarjous). Tämä ei aiheuttanut jatkokeskusteluja.

Vuokrauksen osalta 3. kerroksen tila on edelleen tyhjänä. Viisi eri tahoa käynyt kauden aikana tutustumassa tilaan. Ei jatkotoimenpiteitä.

Välittäjä on ja on ollut yhteydessä edellä mainittujen ja aikaisemmin talon ostosta kiinnostuneiden kanssa.

Kesäkuun 2022 lopulla todettiin vesivahinko 3. kerroksen siivouskomeron alueella. Syyskaudella tilat kuivattiin ja vakuutusyhtiö korvaa pääosan vahingosta.

Lions-talon myyntiä jatketaan edelleen.

• Tieto- ja viestintätekniikka

Kaudella ICT-työryhmälle ei annettu mitään laajempaa kehitysprojektia. Leojen tietojen siirron aloittaminen MyLCI:stä ei myöskään ole edennyt johtuen päämajan IT-henkilöstön osallistumisesta uuden kansainvälisen jäsenjärjestelmän kehitykseen.

Työryhmä kokoontui kaksi kertaa kauden aikana. Yhden jäsenen pyynnöstä käsiteltiin liiton rekisterin tiettyjen rutiinien kelpoisuutta GDPR:n suhteen. Kokouksen päätösten perusteella siirrettiin tietosuojasivusto liiton sivuilla julkiselle puolelle. Toisessa kokouksessa käsiteltiin yhdessä Vetokonsultit Oy:n kanssa mahdollisuutta automatisoida tietojen siirtoa MyLCI:stä liiton rekisteriin. Todettiin sen olevan johonkin pisteeseen asti mahdollista, mutta kansainvälisen järjestelmän ollessa kehitysvaiheessa päätettiin odottaa sen valmistumista.

Muuten työryhmälle annetut ongelmapyynnöt ovat koskeneet lähinnä jäsenrekistereiden kirjautumis- ja rekisteröintivaikeuksia sekä tietojen siirron ongelmia puuttuvien MyLCI:iin tehtyjen päivitysten osalta. Puuttuvat tiedot ovat tulleet työryhmän tietoon vasta klubien aktiivisuuden kautta, ja ne on saatu käytännössä kaikki korjattua. Ongelmasta on oltu yhteydessä LCI:n suuntaan, mutta mitään konkreettista ei asian suhteen ole tapahtunut.

Keväällä 2023 tehtiin liiton ja MyLCI:n kesken laajempi jäsentietojen vertailu, jossa todettiin alkuun, että liiton rekisteristä edelleen puuttui tai oli liikaa yhteensä noin 100 jäsentä. Nämä korjattiin ja tiedot saatiin vastaamaan toisiaan ainakin senhetkisen tilanteen mukaan.

Työryhmä jäi omalta osaltaan odottamaan jännittyneenä uuden kansainvälisen järjestelmän lanseerausta, joka on siirtynyt useaan otteeseen eteenpäin alkuperäisestä aikataulusta.

• Arkistointi

Canon Oy on digitoinut sille annetut aineistot. Kansioita on digitoitu 335 kappaletta. Digitoituna on hallituksen, KVN:n ja vuosikokousten esityslistat ja pöytäkirjat liitteineen kausi 2022−2023 mukaan lukien. Toimialojen ja työryhmien pöytäkirjoja on digitoitu sikäli kuin niitä on ollut toimitettuna toimistoon. Myös suurimpien projektien (Kamerun, Ecuador, Punainen sulka, Quest, nuorisovaihto, Puhtaat vedet ym.) aineistot on digitoitu.

Digitoinnin ulkopuolelle ovat jääneet liiton sopimukset ja säännöt sekä kirjeenvaihto (saapuneet ja lähteneet), tiliasiakirjat ja valokuvat. AR-säätiön aineistoja ei ole digitoitu. Piirien ja klubien aineistojen arkistointi on ko. tahon vastuulla, joten niitä ei ole otettu mukaan tähän digitointiprojektiin.

Jäsenluetteloita tms. ei ole digitoitu johtuen muun muassa siitä, että ne sisältävät henkilötietoja (GDPR). LION-lehdistä on vuosittain tehty sidotut kirjat eikä näitä digitoitu, koska sidotut kirjat olisi jouduttu repimään auki. Lehti on 2000-luvun alusta alkaen tallennettu pdf-muotoon, joten pdf-versiot löytynevät tarvittaessa. Lions-vuosikirjoja ei digitoitu.

Työryhmä ja henkilökunta kokeilivat Canonin kanssa Therefore-ohjelmiston käyttöä 16.12.2022 saakka, jonka jälkeen päätettiin ottaa ohjelma toimiston käyttöön. Therefore-ohjelmalla pystytään hakemaan tietoja digitoidusta aineistosta, ja sen avulla hoidetaan liiton dokumenttiarkistoa tulevaisuudessa.

Canonilta on saatu kovalevy, joka osoittaa, että kaikki aineisto on digitoitu.

• Entisten johtajien verkostot (PCC sekä CC, VCC ja GS)

PCC-tapaamiset pidettiin virtuaalisina tammi- ja kesäkuussa. Tapaamisten keskustelunaiheina olivat kuluvan kauden tapahtumat, erityisesti strategiatyö ja talous sekä tulevan kauden suunnitelmat. Jäsenyydestä ja jäsenaloitteesta keskusteltiin aktiivisesti.

Hallituksen pyynnöstä tehtiin kannanotto yhteen III-ruusukeanomukseen.

• Tarvikemyynnin organisointi

Tarvikemyyntiä hoitivat B- ja N-piiri, joista tarvikemyynnin vastuuhenkilöinä olivat B-piiristä Mika Mustonen, LC Kirkkonummi-Kyrkslätt ja N-piiristä Mikko Koskinen, LC Helsinki/Finlandia. Toiminta on organisoitu niin, että piirit hoitavat tarvikemyyntiä vuorotellen. Klubeista mukana olivat B-piiristä LC Espoo/Laakson Liljat, LC Helsinki/Töölö, LC Helsinki/Stamina, LC Kirkkonummi-Kyrkslätt ja LC Kirkkonummi-Kyrkslätt/Nice sekä N-piiristä LC Helsinki/Finlandia ja LC Helsinki/Malmittaret. Tarvikemyynnissä toimitettiin kaudella 2022−23 USA:n tarvikkeita yli 42 000 euron ja kotimaan tarvikkeita sekä ansiomitaleita liiton ansiotähdet mukaan lukien vajaan 17 000 euron arvosta.

• Arne Ritari -säätiö

Toimintakausi oli säätiön 37. Toimintakausi meni perinteisen toiminnan merkeissä tekemällä tunnetuksi Arne Ritarin elämäntyötä ja tukemalla lionsklubien sekä piiri- ja liittotason hyväntekeväisyysaktiviteetteja ja muutakin lionstoimintaa.

Säätiö myönsi apurahoja 61 050,24 euron arvosta. Apurahoja myönnettiin klubien aktiviteetteihin kuten pumtrack-radan, laavujen ja skeittirampin rakentamisiin, kuntoiluvälineiden, hautalyhtyjen, keinujen ja sydäniskureiden hankintoihin sekä piirien AR-toimikuntatukina.

Toimintavuoden aikana saatiin lahjoituksia adresseista 68 645,60 euroa, Lions-ritari- ja Pro Ritariarvoista 60 695 euroa ja muina lahjoituksina 419,70 euroa.

Kauden 2022–2023 kirjanpitoon tuloutettiin aikaisempina vuosina myönnettyjä apurahoja 21 836,97 euron arvosta. Tuloutukset syistä, etteivät klubit tarvinneet joko osaksi tai kokonaan niille myönnettyjä apurahoja.

Varainhankinnan kulut olivat 38 353,92 euroa. Tilikauden ylijäämä oli 4 638,23 euroa. Taseen mukainen oma pääoma oli 664 411,87 euroa. Taseen loppusumma oli 739 149,96 euroa.

Lions-ritari- ja Pro Ritari-nimitykset sekä muut palkitsemiset ovat listattuina säätiön kotisivuilla.

8. LIITON TALOUS JA HALLINTO

Kuvernöörineuvosto kokoontui kauden aikana neljä kertaa eli vain järjestäytymiskokoukseen ja kolmeen sääntömääräiseen kokoukseen. Yhtään ylimääräistä kokousta ei tarvinnut kauden aikana järjestää, mikä tapahtui ensimmäisen kerran moneen vuoteen. Se kertoo toiminnan vakautumisesta koronapandemian jäljiltä. Kuvernöörineuvoston kokouksessa marraskuussa Turussa kokeiltiin hybridikokousmallia, jossa kokouksessa paikalla olivat vain kuvernöörineuvoston jäsenet ja muut osallistujat olivat mukana etäyhteydellä. Hallituksen kokoukset järjestettiin pääosin lähikokouksina.

Kauden aikana murhetta aiheutti edellisen kauden Kouvolan vuosikokouksen vahvasti negatiivinen tulos. Vaikka vuosikokousohjesäännön mukaan vuosikokouksen tappion pitäisi jäädä järjestävien klubien kannettavaksi, päädyttiin tappio ottamaan liiton tulokseen, koska koronapandemian jälkimainingit vielä vaikuttivat muun muassa kokouksen odotuksia alhaisempaan osallistujamäärään. Kauden vuosikokous Espoossa onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Kokouksessa hyväksyttiin yksimielisesti Lions 2030 Strategia ja nostettiin jäsenmaksua. Dipolissa järjestetty tapahtuma kokosi yhteen noin 900 lionia.

Liiton talous oli alijäämäinen XXX euroa (edellinen kausi 32 173,12), josta Kouvolan vuosikokouksen tappiota oli 30 493,56 euroa. Muuten tulos selittyy ainakin osittain muun muassa arpa- ja joulukortti myynnin laskulla ja toiminnan normalisoitumisena koronapandemian jälkeen. Toimialoilla ja työryhmillä oli täyden toiminnan kausi. Liitto aloitti tammikuussa sijoitustoiminnassa yhteistyön Evli oyj:n kanssa, joka voitti kilpailutuksen liiton sijoitussalkun hoidosta.