Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

LION 4/24: Osallistutaan ruokahävikkiviikkoon

Julkaistu: , Kategoria: Media

Ruokahävikkiviikkoa vietetään 23.–29.9.2024. Hävikkiviikon tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Kampanjaviikkoon voi osallistua haluamallaan tavalla.

Tänä vuonna kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret aikuiset. Kampanjassa keskitytään tänä vuonna edistämään myös kasvisten syönnin lisäämistä – ilman hävikkiä tietenkin.

Suomalaisessa ruokaketjussa syömäkelpoista ruokaa menee hukkaan noin 400 miljoonaa kiloa vuosittain. Kotitalouksien osuus ruokaketjun ruokahävikistä on suurin, yli kolmasosa. Se tarkoittaa, että kodeissa muodostuu ruokahävikkiä yli 155 miljoonaa kiloa vuosittain.

Ruokahävikistä ja kierrättämisestä on puhuttu iät ja ajat. Silti emme ole oppineet vähentämään hävikkiä oleellisesti. Olemme sentään oppineet ostamaan punalaputettuja tuotteita kokematta häpeää. Asiasta on pidetty meteliä, mutta ruoan hinnan nousukaan ei ole vaikuttanut asiaan.

Elintarvikejätteen lajittelu on onneksi lisääntynyt. Tapojen muuttaminen on vaikeaa, emmekä viitsi nähdä vaivaa. Olisiko aika muuttaa tapoja?

Mitä me järjestönä ja yksittäisenä ihmisenä voimme tehdä ruokahävikin vähentämiseksi? Ratkaisu ruokahävikin vähentämiseen on pienissä arkipäiväisissä asioissa. Onkin hyvä miettiä omaa toimintaansa niin ruokakaupassa kuin ruuan säilyttämisessä ja valmistamisessa.

Kerrotaan omista arjen valinnoista, vaikka omilla sometileillä. Klubit voivat informoida seuraajiaan ja näin ollen huomataan, että me leijonat olemme tietosia ruokahävikistä ja siitä, miten siihen voimme vaikuttaa.

Lue lisää tästä ja monesta muusta mielenkiintoisesta aiheesta tuoreesta LION 4/23 -lehdestä osoitteessa www.lions.fi/lionlehti.