Asenne ry:n Paula Vigilant on Vuoden Hyväntekijä 2024

Suomen Lions-liitto on nimennyt Vuoden Hyväntekijäksi forssalaisen Paula Vigilantin, joka luo nuorille omalla toiminnallaan yhteisöä sekä tukiverkostoa. Hän on antanut seudun yrityksille kanavan toimia konkreettisesti nuorten hyvinvoinnin takaamiseksi ja saanut heidät puhaltamaan yhteen hiileen.

Paula Vigilant on Asenne ry:n perustaja. Hän tekee yhdistyksensä kanssa tiivistä yhteistyötä paikkakunnan yhdistysten, järjestöjen, oppilaitosten ja viranomaisten kanssa. Toiminnan keskiössä on ollut alun perin nimenomaan lastensuojelun avustaminen mahdollisimman monin keinoin.

Suomen Lions-liitto jakaa vuosittain Hyvän Päivänä 8.10. tunnustusta henkilöille tai tahoille, jotka ovat toiminnallaan vahvistaneet yhteistä hyvinvointia Suomessa.

Palkinnon perusteissa mainitaan, että Paula Vigilant on käyttänyt vapaa-aikaansa pyyteettömästi nuorten hyväksi rohkaisemalla koko seutukuntaa kehittämään nuorille palveluja, harrastekenttää sekä madaltamaan kynnyksiä eri palvelujen välillä.

- Aviomieheni kanssa olemme päättäneet käyttää aikaamme hyödyksi muiden eteen, jonka seurauksena yhdistys on perustettu vuonna 2019. Into kumpuaa varmastikin kasvatuksesta ja kaiken ytimestä löytyy todella hyväsydämiset isovanhemmat, jotka ovat kannustaneet aina "koko kylä kasvattaa" -malliin.

Asenne ry: n toiminnan pariin kuuluu usein myös nuorten perheet. Yhdistyksellä ei ole toimisto-aikoja tai määriteltyjä lomia. Erilaisia projekteja tehdään ympäri Etelä-Suomen, kun tarvetta ilmenee.

- Nuorissa näkee toivon ja he antavat uusia näkökulmia elämäämme päivittäin. Myös tehdyn työn hyödyn näkee parhaassa tapauksessa aika pienessä ajassa, joten toiminta nuorten kanssa on varsin palkitsevaa.

- Palkitseminen tuo huomiota toivottavasti tämän kaltaiselle kolmannen sektorin toiminnalle sekä asialle, jonka puolesta työtä teemme koko ajan kasvavan joukon kera. Palkitseminen tuntuu hyvältä, erityisesti Asenne ry:n ja koko yhteisön puolesta.

Paikallinen ja kansainvälinen hyväntekijä

Vuoden lionien Hyväntekijäksi on valittu Hannele Tanner-Penttilä Aura/Sisu lionsklubista. Tanner-Penttilä on energinen sisupussi, jossa kiteytyy lionien halu auttaa niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin. Hän on tehnyt valtavan työn Ukrainan avuksi ja ollut mukana viemässä apua perille.

Tanner-Penttilä on ollut omassa klubissaan ja piirissään pitkään aktiivinen hyväntekijä. Hän on kannustava, avulias ja idearikas ihminen, joka tekee aina sen, minkä lupaa. Ilopilleri ja uupumaton järjestäjä, joka on täydestä sydämestään kaikessa mukana.

Valinnat julkistetaan 12.10. klo 11.30 Hyvän Päivän viikolla Forssan torilla (Torikatu, 30 100 Forssa).

Lionstoiminnan Hyvän Päivä 8.10. koskee noin 17 000 vapaaehtoistyöhön sitoutunutta noin 800 lionsklubissa eri puolilla maata. Hyvän Päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota lionien vapaaehtoiseen palvelutoimintaan ja mahdollisuuksiin lisätä yhteistä hyvinvointia. Hyvän Päivänä lionsklubit ympäri maata järjestävät muun muassa Auta lasta, auta perhettä -keräyksiä, joilla autetaan paikallisesti apua tarvitsevia lapsiperheitä Ensimmäisen kerran vuoden hyväntekijät valittiin vuonna 2015.

Vuoden Hyväntekijää ovat voineet ehdottaa kaikki suomalaiset. Lopullinen valinta on tehty yleisöäänestyksellä jatkoon päässeistä ehdokkaista.

Aiemmin Vuoden Hyväntekijäksi on valittu Marco Bjurström 2015, Juha Tapio 2016, Brother Christmas 2017, Mansikkka 2018, Jukka Jalonen 2019, Tukikummit-säätiö 2020, Kimmo Riihimäki 2021, Soiva Siili 2022 ja Sukevan Sulttaani 2023.

Hyvän Päivä on myös Lions-järjestön perinteinen kansainvälinen palvelupäivä, jota vietetään ympäri maailmaa. Järjestön perustaja Melvin Jones kutsui ensimmäisen vuosikokouksen koolle Texasiin, Dallasiin vuonna 1917 ja kokouksen alkamisajankohdan muistona lioneilla on tapana viettää palvelupäivää joka syksy 8. lokakuuta järjestön iskulauseen We Serve - Me palvelemme mukaisesti.

Lisätietoja: Suomen Lions-liiton toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen, petri.kaukiainen@lions.fi, 044 545 1146.

Suomen Lions-liitto on valtakunnallinen kattojärjestö, jonka lionsklubit perustivat 24.10.1960 hoitamaan valtakunnallista yhteistyötä, maanlaajuisia kampanjoita ja tukemaan klubien toimintaa. Liitto järjestää nuorisovaihtoa, kouluttaa ja valmentaa sekä vastaa Suomen lionsklubien kansallisista ja kansainvälisistä aktiviteeteista ja yhteistyöstä. Suomen Lions-liittoon kuuluu noin 17 000 lionia noin 800 lionsklubissa. Lue lisää www.lions.fi.

Lions Clubs International on maailman suurin palveluklubijärjestö. Jäseniä on 1,4 miljoonaa yli 48 000 klubissa yli 200 maassa ja maantieteellisellä alueella. Vuodesta 1917 lionit ovat vahvistaneet paikallisyhteisöjä käytännön palvelu- ja humanitaarisilla hankkeilla. Lionit ovat keskittyneet näkökyvyn, nuorison, diabeteksen, ympäristön, lapsuusiän syövän, nälän helpottamisen, humanitaarisen avun ja katastrofiavun tukemiseen auttaakseen vastaamaan joihinkin ihmiskunnan suurimmista haasteista. Lisätietoja Lions Clubs Internationalista saat osoitteesta www.lionsclubs.org.